Allt du behöver veta om öppningsfrekvens för e-postutskick

Vad är egentligen e-postutskicks öppningsfrekvens? Vad är det som gör att det går att läsa öppningsfrekvens, använd enhet och var mottagaren läst sitt mail? Och vad betyder Apples lansering av ios 15 för den som vill skydda sig mot spårning eller den som vill spåra?  

Öppningsfrekvens är lika med det antal personer som öppnar dina e-postutskick beräknat genom att ta antalet personer som öppnat mejlet och delat det med antalet mejl som inte studsat. Så enkelt brukar det beskrivas men tyvärr är verkligheten mer komplicerad. Men för att reda ut detta behöver vi börja med att veta hur man gör för att läsa av öppningsfrekvensen.

Förutsättningen för att kunna läsa öppningsfrekvens är att e-postleverantören skickar med en spårningspixel (även kallat 1×1 pixel eller pixeltagg) det vill säga en bild med dimensionerna 1×1 pixlar som laddas när en användare öppnar ett e-postmeddelande (ellerbesöker en webbsida). Pixeln utformade för att vara transparent eller kamouflerad i bakgrundsfärgen så att de inte sticker ut för användarna. Denna kod innehåller en extern länk till en pixelserver som därmed kan samla in data som:

  • Operativsystem
  • Typ av webbplats eller e-post som används, till exempel på mobil eller desktop
  • Vilken app som används, till exempel en webbläsare eller e-postprogram.
  • Tidpunkt då e-postmeddelandet öppnades
  • IP-adress (ger därmed också information om Internetleverantör och plats)

Så nu vet vi hur det är möjligt att följa upp öppningsfrekvensen. Men som sagt, det är mer komplicerat, för e-postmeddelandet räknas som öppnat när något av följande inträffar:

  • Mottagaren aktiverar bilderna (alltså inklusive den dolda pixel) i mejlet 
  • Mottagaren interagerar med e-postmeddelandet genom att klicka på en länk

Så det finns alltså möjligheter att ett epostmeddelande faktiskt har blivit läst även om pixeln inte aktiverats. Anledningen är att webbmailtjänster och e-postklienter blockerar bilder som standard, eller så väljer mottagaren att ta emot textversioner av ett e-postmeddelande. I båda fallen kan ingen spårning ske pga att pixel blockeras.

För att komplicera det ytterligare. 2021 släppte Apple iOS 15. Med den kom ett stort antal funktioner för att öka användarnas integritet och bland dess nya funktioner finns ”Mail Privacy Protection”, som gör två saker:

  • Laddar automatiskt alla bilder från e-postmeddelanden
  • MEN
  • Döljer IP-adresser och platsen för e-postmottagarna

Därmed registreras alla mail på iOS 15-enheter – iPhones, iPads, Apple Watches – som använder Apples Mail som lästa även om de inte öppnats.

Så snabbsammanfattningen, att mäta öppningsfrekvens är komplext och det kommer säkert att bli än svårare. Men nu vet du i alla fall hur det funkar.