Hur ska man tänka om man vill kommunikationsplanera för bästa möjliga resultat? Ofta står tänkta målgrupper eller kanalval i fokus men jag tycker det finns en risk att det blir för lite fokus på vad man de facto vill uppnå. Men om man i sin kommunikationsplanering i högre grad utgår från den önskade effekten? Så här har jag funderat.
Till exempel ger en Google-sökning på begreppet effektfokuserad kommunikation bara 102 resultat när jag skriver denna artikel, och Google undrar om jag egentligen menar affektfokuserad kommunikation (vilket verkar vara någon form av terapibegrepp).
Om ska man arbeta med effektfokuserad kommunikation behöver man börja med att bestämma vilka kommunikativa syften man har och vilka av dessa man kan prioritera mellan. Jag ser dessa fyra primära huvudsyftena för kommunikationsinsatser:

Konverterande kommunikation
Med konverterande kommunikation menar jag att syftet är att få en besökare att genomföra en önskad interaktion på en webbplats eller i någon annan digital kanal. Det kan vara enklare beslut med lägre tröskel som till exempel att anmäla sig till ett nyhetsbrev, börja följa ett konto i SoMe eller att skicka en fråga i en chatt eller mer krävande som att genomföra ett köp eller ett välja ett medlemskap. Men syftet är alltid att skapa handling.

Opinonsbildande kommunikation
Den opinionsbildande kommunikations syfte är att förändra åsikter, attityder, uppfattningar och/eller beteenden i hos individer eller grupper i samhället, att påverka politiska beslut och/eller att sätta en fråga på den mediala agendan.

Lojaliserande kommunikation
Lojalisering handlar om att fördjupa relationen med befintlig kund/medlem. Ju mer denne känner samhörighet och fortsätter och fördjupar sina interaktioner och sin relation till varumärket, ju mer värde i form av köp eller fortsatt medlemskap/abonnemang skapar denne.

Varumärkesbyggande kommunikation
Varumärkeskommunikations syfte är att ladda och kommunicera de värden man vill koppla till det egna varumärket. Helt enkelt att berätta om vem man vill vara och för vilka vill vara det.
Hur hänger de olika kommunikatiosnmålen ihop?
Jag gjorde ett Venndiagram för att visa hur jag tror att det dessa relaterar till varandra. Venndiagrammet styrka är att det visar korrelationer och överlappande sammanhang. I mitten finns den optimala mittpunkten där man ibland kan uppnå allt samtidigt. Jag tror att det är ett undantag. För oftast så måste man ”nöja sig” med att faktiskt uppnå ett mål eller syftet är ett enda. Men det kan att man rör sig i närområdet till ett annat mål och då kopplar man två mål.
Och man kan naturligtvis alltid säga att all kommunikation får en direkt påverkan på varumärket men att syftet inte alltid är varumärkesbyggande.

Så om definierar kommunikationens nytta när man gör sin kommunikationsplanering tror jag att man kommer att arbeta mer fokuserat och att resultatet faktiskt blir bättre. Om man inte för sig själv direkt kan definiera den önskade effekten, då behöver man nog fundera ett varv till.
En annan fördel med att jobba med effektbaserad kommunikation är att det helt naturligt blir lättare att utvärdera insatserna. Vet jag vilket resultat jag ville ha så utvärderar jag lättare och mot rätt mål.
Vad tänker du?
Kommentera